Ana a Mia – kamarádky, co už neodejdou

1. 07. 2014 19:42:00
Stojíme před tmavými těžkými dveřmi jednoho žižkovského činžáku a M. drží už asi minutu ukazováček nad zvonkem. Je objednaná na desátou hodinu a pohled na hodinky mi říká, že se do dvou minut musí rozhodnout, jestli zvonek zmáčkne, nebo jestli půjdeme pryč. Konečně se nadechne, zazvoní, ohlásí se, dveře zabzučí a pustí nás dovnitř. Vyjdeme do druhého patra, kde už na nás ve dveřích čeká usměvavá paní. „Vy jste partnerka?“ ptá se, když si podáváme ruce a představujeme se. „Ne, kamarádka,“ usměju se, „počkám asi tady na židli?“ „Pojď se mnou dovnitř prosím, nechci tam být sama,“ špitne přiškrceně M...a tak se ocitáme vedle sebe na měkkém gauči, v místnosti plné nutričních tabulek, povzbuzujících nápisů a portrétů vesele vypadajících kyprých holek, o kterých bychom s jistotou obě prohlásily, že by měly pár kilo shodit.

Když jsem M. potkala poprvé, byla jsem si jistá, že to bude mrcha. Byla krásná, chytrá, vtipná, jiskřila a zářila na celou místnost. A taky měla větší prsa než já – zkrátka všechny předpoklady pro to, abych si z ní udělala sokyni. Ani ve snu by mě nenapadlo, že se z ní stane jeden z nejbližších lidí, které mám...stejně jako by mě nenapadlo, že tahle dvacítka, ze které přetéká život a kape energie na všechny strany, už od čtrnácti let trpí bulimií.

Nezáleželo na tom, kolik dřepů se zátěží udělala v posilovně, kolik kilometrů uběhla v lese nebo kolik „špatných“ cukrů a sacharidů si odpustila...stačilo dát si o lžíci arašídového másla víc, než měla v úmyslu a vír výčitek, sebenenávisti a klečení nad záchodovou mísou se znovu roztočil na plné obrátky. „Najednou mám v hlavě prázdno, vím, že to neni dobrý, ale nemůžu si pomoct, začne mě bolet břicho a musim to ze sebe všechno dostat.“ Asi před měsícem mi od ní přišla zpráva: Zase. Jestli to udělám ještě jednou, našla jsem si nějaký centrum, který pomáhá holkám jako já. Půjdeš tam se mnou?

A protože Mia nepřichází a neodchází jen tak, sedíme spolu na pohovce v centru Anabell, které nabízí pomoc a podporu osobám s poruchou příjmu potravy, naproti milé usměvavé paní, která začíná sezení a ptá se, proč jsme tady. Tisknu M. zpocenou ruku, zatímco ona ze sebe těžce doluje každé slovo a přemýšlím, jestli ty „zdravé“ ženské z obrázků kolem mě jsou se sebou opravdu spokojené.

„Nepamatuju si přesně, kdy to celý začalo, jsou to matný vzpomínky na štípání do špíčků á la koukej, co to tady máš, který x let provozovala máma i babička – obě expertky na nejezení a projímadla...máma od mých patnácti let váží míň, než já a to pro mě vždycky bylo hrozně frustrující. Nevzpomínám si, kdy přesně jsem to udělala poprvý, ale bylo a je to strašný. V nejhorší fázi jsem, když doma někdo byl, řekla, že jdu běhat a zvracela venku na poli...bývalý přítel mi svýma poznámkama taky nepomáhal, i když to možná ani nemyslel špatně.“ M. ze sebe sype proudy slov a vět, zatímco se jí po tváří valí vodopády. „Už jenom odvaha se zvednout a přijít je skvělým prvním krokem,“ podotýká usměvavá paní.

M. dostává spoustu brožurek a letáčků, taky dostává příklad jídelníčků, aby určila, který typ se podobá jejímu. Vybírá ten hyper zdravý, plný ovesných a špaldových specialit, zeleniny a ovoce. Stejný jsem si v hlavě vybrala i já, což mě lehce vyděsí - v kombinaci s tím, že ženy na fotkách kolem mě pro mě nejsou zdravé příklady, ale macatky.

Po hodině je sezení u konce a M. slibuje, že se objedná znovu a že bude bojovat. Porazit Miu není nic jednoduchého. Stejně jako Ana je usazená v hlavě, tiše se roztahuje, bobtná a vrývá se čím dál hlouběji. Mění pohled na sebe samého i na svět a život okolo...a postihuje čím dál mladší dospívající, stejně jako čím dál víc dospělých žen i mužů. Stačí jedno nevhodné slovo nebo poznámka a můžete někomu do hlavy nasadit kamarádku, kterou se možná občas podaří na chvíli umlčet, ale pravděpodobně vůbec nikdy neodejde.

Autor: Lucie Hrdličková | úterý 1.7.2014 19:42 | karma článku: 17.56 | přečteno: 1588x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 28.38 | Přečteno: 544 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 50 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.41 | Přečteno: 299 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.79 | Přečteno: 525 | Diskuse
Počet článků 5 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 6303
Millennial, generace Y - známá pro svoje nároky, narcismus a nonstop připojení k síti. A studentka žurnalistiky na UK, která věří, že to s námi není až tak hrozný.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...